Jawa 660 Californian

  • Vytisknout

 Po březnovém zmatku okolo (ne)účasti Jawy na veletrzích je to důkaz, že motocykl existuje a jezdí.

    Když před veletrhem Motocykl vyšla tisková zpráva, že zde týnecká fabrika vystaví nový model Jawa Vintage, vypadalo to na oficiální prezentaci dlouho očekávané novinky v podobě retra. Takové, kterou si fandové značky přejí od porevolučních šestsetpadesátek a o které i samotná Jawa mluví již od roku 2009.
   Krátce po této informaci ale přišla zpráva druhá (jobovka) - Jawa nejen žádnou novinku nevystaví, ona se veletrhu vůbec nezúčastní. Rozladění dali jawaři nekompromisně najevo. Na plochu, jež měl obývat stánek Jawy, instalovali za fabriku parte..
   Jediná oficiální informace zněla, že Jawa se nezúčastní z interních důvodů. Dalo se jen spekulovat, že továrna jednoduše neměla co představit. Teď ale víme, ženový model hotov je. Jestli byl před měsícem, samozřejmě nevíme, ale protože už jezdí, dá se předpokládat, že alespoň výstavní suchá verze být mohla..
   Vzhledem k tomu, s jakou periodou Jawa své novinky pouští do sériové výroby, se nedá snad ani spekulovat o tom, kdy bude v prodeji také tento model. Vždyť již v roce 2011 procházel tehdy ještě prototyp nazvaný Californian homologačními testy a podle Jawy měl být v limitované sérii vyráběn a prodáván od roku 2012. Jawa následně 660 Californian představila také na veletrhu Motosalon, ale ze sériové výroby nakonec sešlo. I když na jawaeshop.cz je tento motocykl nabízen a je skladem. Cenovka zde hovoří o 189 tisících korun. Pokud by se tomu podobala i reálná cena Jawy 660 Vintage, šlo by rozhodně o zajímavou nabídku. Tato variace na retro téma je totiž z týneckých pokusů zatím ta nejpovedenější.

 

 

 

 

 

 

Petr Pour, foto RZ ČMN 14. duben, 8/2016
V čem se (ne)liší Californian a Vintage
Název
Původním záměrem bylo připomenout slavnou třistapadesátku Californian. Jawa ale zřejmě opustila od opakování jmen a zvolila Vintage (hovořilo se taky o názvu Retro). Na samolepce je Vintage-S, že by varianta Sport? Proč ne, geometrie podvozku a motor tyto ambice mít mohou.

Nádrž
Vypadá jako upravená "čtyřková", detaily ale hovoří o větších změnách. Víčko je umístěné víc vpředu, zmizely příšerné chromované bočnice a vypadá to i na jiné usazení na rámu.

Sedlo
Jednobarevné rovné sedlo s páskem. Retro jak má být.

Boční kastlíky
Velká bolest Californiana. Osmičkové kastlíky naroubované za pomoci rozbrusky a kladiva vůbec neladily dovytvářely dojem "zlomeného motocyklu". Nové kastlíky naopak umně tvoří rovnou designovou linii.

Chladič
Ten bude trnem v oku. Svou šířkou je naprosto nepřehlédnutelný. Vypadá to na chladič původně používaný u modelů 650. Jestliže se dostane do série, měl by být povinným doplňkem pořádný padací rám jako na starých třistapadessátkách.

Lak
Kvalitu laku z fotek těžko soudit, ale myšlenka dvoubarevné variantyještě doplněné o zlaté linky si zaslouží hodnocení 1A. Jawa navazuje na tradiční lakování, přitom se vymanila z již ohrané tmavě červené barvy

Podvozek
Tady se vychází z modelu Adenium (vpředu 19", vzadu 17"). Mate nás černá kyvka. Vypadá to na lakovanou ocel. Hliník by byl lepší. Celkově by mohl být motocykl nižší. Jestliže se dělá nová kyvka, co rovnou vymyslet i přepáčko a spustit zadek níž.

Motor
Osvědčený jednoválec Minarelli. Díky němu by si Vintage to "S" v názvu klidně zasloužila. Po Vintage by mohl přijít i Scrambler. Jen ať na něj nečekáme dalších šest let.

Výfuky
Rovné svody a nízko položené koncovky by k takovému retru seděly líp. Dá se předpokládat, že tomu brání legislativa. Při sériové výrobě na vše potřebujete homologace a ty něco stojí. Na druhou stranu jemožná dobře, že jsou koncovky tak vysoko. Kryjí tu ohromnou mezeru mezi blatníkem a kolem.