Jawa 1000

  • Vytisknout

Jawa 1000 je legislativně na světě, oficiálně.. další informace si zatím nechám pro sebe

Snad malá ochutnávka 82kW, 9140ot. Vmax 205km/h 86kW, 9140ot. 

Poslední tajemství týneckého litru bylo minulý týden odhaleno. Do světa internetu pronikly snímky zachycující pravděpodobně finální vzhled tohoto dlouho očekávaného domácího motocyklu. Avantgadní design rozhodně nenechal nikoho chladným.

Jawa 1000 prototyp


   Zimní okurkovou sezónu z pohledu českého motorkáře prolomilo minulý týden zveřejnění fotografií zachycující Jawu 1000. I když byly původní snímky z internetu rychkle staženy, díky facebooku se mezi lid rozšířily přímo kosmickou rychlostí. Zapátrali jsme proto, co všechno lze k motocyklu zjistit, a společně s tím, co je ze snímků čitelné, se pokusíme o nástin chystané novinky.
   Jisté je, že motocykl existuje, a hned v několika provedeních, lišících se zřejmě nejen barevným provedením plechařiny a rámu, ale i typem brzd a pružení. Podle důvěrného zdroje by plechařina měla být více méně finální, takže pokud se sériový motocykl bude v něčem lišit, bude to jeho výbava.
   Motocykl by si rozhodně zasloužil jiná zrcátka než tato shodná s modelem Sportard. Z fotek jsou patrná také litá sedmnáctipalcová kola. Retro vzhled by jistě lépe vyjádřila kola drátěná, jenže ona tahle Jawa vlastně není vůbec retro. Pravděpodobně jiné budou také ovládací prvky na řidítkách a konečné ještě není řešení budíků. I když to vypadá, že budou zapuštěny na vrcholu nádrže, sériová verze by měla mít hlavní budík nad světlem, zatímco na nádrži budou jen doplňkové informace. Je dokonce možné, že na nádrži nebude vůbec nic. To by podle nás bylo nejvhodnější, protože umístění na vrcholu nádrže a ještě zapuštěně zřejmě nebude moc ergonomicky propracované. Nemluvě o tom, že když zaprší, nejspíš se vám zde vytvoří jezírko.

Jawa 1000 prototyp


  Nádrž pod sedlem

   Z umístění víčka nádrže je jasné, že bude umístěna pod sedlem. Snížení těžiště je pro ovladatelnost dobré. Stejně tak by řídící jednotka s baterkou mohly být umístěny v kastlíkách z boku pod sedlem. Umístění hrdla nádrže mě trochu zaráží. Při tankování bude muset být jezdec hodně opatrný, aby si nepocmrndal sedlo. Ale my kluci víme, že je potřeba hodně oklepat.
   Sedlo vypadá široce, a pokud se v Jawě vyvarovali "ostrých" hran, co na starších modelech tlačily do stehen, mohlo by být slušně pohodlné. Méně pohodlné nejspíš bude madlo pro spolujezdce (pokud to madlo pro spolujezdce je). Umožňuje pouze jednu polohu úchopu, a to přímo za zády.
   Celkový vzhled kromě plechové nádrže a předního světla dotvářejí také blatníky, rovněž plechové. Plastu si zde moc neužijete, což někteří jistě uvítají. A i když především přední blatník vypadá jako vyhrabaný ze skladu náhradních dílů pro Kývačky, mělo by jít o úplně nový výlisek. Stejně tak nové jsou zadní tlumiče, podle nás šikovně zakamuflované do retro pouzder.

Jawa 1000 prototyp


  "Retro" motor

   Nejdůležitějšími prvky jsou ale rám a motor. Rám, prostorový otevřený z ocelových trubek, rozhodně nebude poddimenzovaný. Nutno dodat, že od dob silničních závodních speciálů jde o nejodvážnější konstrukční řešení týneckého podniku. Ve spojení s předními tlumiči Marzocchi by podvozek mohl fungovat dobře.
   Nejdiskutovanější záležitostí celého projektu je od samého začátku motor. Že bude kapalinou chlazený řadový dvouválec, bylo jasné již z dřívějších informací. Z fotek je patrný náznak žebrování a něco, co by mohlo připomínat královskou hřídel. Podle všeho ale jde o "kamufláž" pro navození retro vzhledu. Samotný motor bude OHC nejspíš s rozvodem řetízkem.
   Jak již dříve zástupci Jawy informovali, motor bude využíván nejen v tomto modelu, ale měl by se stát jakousi základní jednotkou také pro další typy (nabízí se enduro, cruiser a naháč). Ne vždy proto bude přizdoben retro žebrováním. Umístění airboxu je v prostoru nádrže. Sání do něj obstarávají dva trychtýře symetricky zabudované mezi rámové trubky. Ač se motocykl vyznačuje celkovým extravagantním vzhledem, výfukové koncovky jsou obyčejné oválné, z každé strany zadního kola jedna.
   Podle našeho důvěryhodného zdroje bude motocykl na živo představen na podzim letošního roku. Teprve tehdy bude definitivní, s čím se týnečtí pokusí oslovit zákazníky. Je jasné, že prvním krokem bude motocykl odkazující na historii značky, což doplňuje tradiční červené lakování se zlatými linkami.

 

Petr Pour, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., foto: internet ČMN 5.2.2015

Další zajmavé odkazy

ISVAV - viz také ukončené projekty

Sbírka listin firmy Jawa - výroční zprávy a spol.

 Celý text napravo cituji zde :

"Vážené MPO, díky jednomu členovi skupiny Czechoslovak off-road motorcycles, jsem zaznamenal Vaší odpověď, ke které se musím vyjádřit, protože jsem oponentem TA-ČR (tedy jedné z organizací, jež dotace na aplikovaný výzkum a vývoj přiděluje). Ve své odpovědi se dovoláváte na nezávislé oponentní posudky. Pro čtenáře, jež nemají představu jak takovýto posudek vypadá považuji za nudné sdělit, že označeno OPONENTNÍ POSUDEK je příliš silný výraz. V praxi je to překlopený dotazník, který vznikne „překlopením“ dat, jež do systému vyplní uchazeč o dotaci. Ten to může doplnit dalšími doplňujícími přílohami, kde např. muže přiložit již existující patentovou přihlášku, designovou studii apod. Ovšem není to podmínkou a ne každý posudek toto obsahuje. Oponent/hodnotitel má jen omezenou možnost se v každém řádku vyjádřit, protože pro každou položku je stanoven jen určitý počet znaků. Nicméně nejde o nějaké posouzení technického řešení, jeho proveditelnosti, technologičnosti, výrobních nákladů….apod. Oponent se jen vyjadřuje k dost často k velmi obecnému věcnému záměru něco vyvíjet, kdy posuzuje jedinečnost předkládaného projektu, zdali už podobný projekt nebyl na jiném pracovišti v ČR řešen, jaký by to mělo aplikační přinos apod. Co se týče finanční stránky, tak jestli náklady, které žadatel udává jsou adekvátní. Opět oponent se může jen vyjádřit k tomu, že žadatel bude vyvíjet např. Formuli1, přičemž předpokládá náklady XXX mil Kč. Oponent k tomu může jen konstatovat, že na základě jeho předchozí praxe vývoj Formuli1 obvykle stojí XYY mil Kč, a proto považuje odhadovanou částku za realistickou. Absolutně nemá šanci posoudit kolik bude to konkrétní řešení ve skutečnosti stát. Z této obecné odhadované částky na vývoj se pak přiznává výše dotace, která činí jen určitý % podíl s celkových nákladů, podle velikosti subjektu jež o dotaci žádá. Nikomu nic nepodsouvám, ale už zde je zřejmé, že tento systém vytváří tlak na to, aby se předpokládané náklady trochu „přifoukly“. Proto se nelze na oponentní posudky dovolávat jako na něco, co dokazuje kvalitu řešení. U TA-ČR by měla fungovat praxe, že posudek by měli vypracovávat dva oponenti proti sobě a pokud jeden posudek je negativní a druhý pozitivní a nebo v případě, že se dva pozitivní se liší o více jak 10 bodu, měl by být vylosovat třetí oponent. Ovšem kdo nakonec dotaci dostane je plně v dikci TA-ČR a i dobře ohodnocené projekty mohou zůstat „pod čarou“. Opět další fakt proto, že je falešné se dovolávat autority nezávislých oponentů.
Tím bych ukončil kapitolu oponentních posudků. Projekty jež dotaci dostanou by měly být průběžně kontrovány a na konci by je měl někdo schválit. Proto jsem se na podzim roku 2012 na MPO dotazoval, kdo projekt FI-IM4/065 schvaloval a proč motocykl nebyl předveden veřejnosti podobně jako FGR V6 2500 MIDALU. Bylo mi řečeno, že na rozdíl od FGR, u JAWY byla dotace méně než 30% celkových nákladů, a proto JAWA nemusela, jako FGR, motocykl ihned prezentovat. Jména těch co to hodnotili jsem samozřejmě nedostal, ale bylo mi řečeno, že to byli 2 akademici. Jeden z VUT Brno a druhý z TU Liberec s tím, že jeden hodnotil ekonomickou a druhý technickou stránku projektu. O jejich odborné způsobilosti si můžete udělat obrázek na základě zhodnocení výsledků, které si můžete přečíst na webovém odkazu viz.: https://www.isvav.cz/projectDetail.do;jsessionid...
V rámci projektu byl připraven nový motocykl s evropskou úrovní kvality, designu a technického řešení, který oslovuje individualitu zákazníka. Při vývoji byly zachovány genetické designové prvky značky JAWA.
1. buď to ten/ti co toto hodnocení psali tomu věřil/li a pak to svědčí o jejich nekompetentnosti a neměli by tedy nic za stát hodnotit.
2. moc dobře věděli, že motocykl není v souladu „s evropskou úrovní kvality, designu a technického řešení“ a pak záměrně LHALI a neměli by tedy nic za stát hodnotit nic už vůbec!!!
Neboť nikde na světě neexistuje motocykl, kde by se motor schovával za boční kulisy navozujíce retro vzhled. Estetické vnímání každého výrobku je velice subjektivní, ale pokud posoudíme Jawu 1000 a FGR V6 2500 MIDALU, která měla vykázaná srovnatelné uznané náklady jako Jawa, tak kvalitativní rozdíl je více jak očividný.
Rád bych, aby tento můj příspěvek rozproudil veřejnou diskusi na témě přidělování dotací na aplikovaný výzkum a především jeho efektivitu pro ČR, protože je čím dál tím zřejmé, že je to naprosto nefiktivní forma podpory, kdy za veřejné peníze vznikají buď „pomníčky“ kdy vzniklé prototypy se nikdy sériově nevyrábí, nebo dotace z velké často čerpají zahraniční firmy skrze původně české subjekty, jež 100% vlastní a financují jím svoje běžné komerční zakázky.
To že současní legislativa, jinou formu podpory, než dotace, nedovoluje není argumentem proto, aby se nehledalo efektivnější řešení podpory např. bezúročné půjčky, jež tu existovaly na začátku 90-tých let. Teď jde o to, jestli chceme naši zemi opravdu zvelebovat a nebo si jen obarvujeme buňky v Excelu a plácáme se po zádech jak se nám ta tabulka pěkně vybarvuje"

 

Jawa 1000 prototypy